Adidas en Nike: Meer geld uit sponsoring bij WK, nog geen leefbare loon voor textielarbeiders

0 comments

Bijna iedereen volgt het WK in Rusland, met (hopelijk?) de Rode Duivels in een glansrol. Een opvallend thema in de marge van het WK is de fair fashion campagne rond sportkledij. Sportkledingmerken geven namelijk heel wat sponsorgelden uit gedurende het WK, dit jaar nog meer dan voorheen. En dat terwijl het heel moeilijk blijkt voor dezelfde merken om eerlijke lonen te betalen voor de textielarbeiders in de fabrieken. Fair play? Not really.

Volgens het rapport van Schone Kleren Campagne betalen Nike en Adidas in bijvoorbeeld Indonesië hongerlonen: "In Indonesië verdienen kledingarbeiders tussen de 82 en 200 euro per maand, terwijl dat minstens 363 euro per maand zou moeten zijn om van een leefbaar loon te kunnen spreken. Een kwestie van prioriteiten stellen, want de budgetten voor marketing en sponsoring zijn in 10 jaar tijd verdubbeld."

"Het WK is het hoogtepunt van de strijd tussen adidas en Nike om sponsorcontracten binnen te halen. Samen sponsoren ze 22 van de 32 teams. Het contract met de Duitse nationale ploeg breekt alle records: de wereldkampioen krijgt 65 miljoen euro per jaar van Adidas tot het volgende WK, maar liefst 3 keer meer dan wat ze tot vorig jaar kregen. De Franse nationale ploeg volgt op een afstandje, met een jaarlijks contract met Nike van 50,5 miljoen euro", aldus de Schone Kleren Campagne.

Schone Kleren Campagne

Het ‘Foul Play’ rapport vergelijkt de huidige productiekosten van Nike en Adidas sportschoenen met die van 25 jaar geleden. Het deel van de winkelprijs dat bij de arbeiders belandt ligt 30% lager dan in de vroege jaren ’90. Ook de leveranciers krijgen een veel kleiner deel van de koek. De winstmarges zijn er dan weer wel op vooruit gegaan.

Vakbonden en ngo’s roepen daarom Adidas en Nike op om leefbare lonen mogelijk te maken in de toeleveringsketen. 10 jaar geleden al beloofden ze daar onderhandelingen over op te starten. In 2011, na 3 jaar onderhandelen, ondertekenden Nike, Adidas en 4 andere sportmerken, vakbonden en leveranciers het Indonesië Protocol voor Vakbondsvrijheid. De ondertekenaars spraken af om later ook onderhandelingen op te starten over lonen en contracten. 10 jaar na de start van de onderhandelingen blijven de sportmerken weigeren om het proces dat opgestart werd in 2008, verder te zetten.       

De Schone Kleren Campagne en Éthique sur l’étiquette herinneren Adidas en Nike samen met de Indonesische vakbonden aan hun beloften en sporen hen aan om zo snel mogelijk de onderhandelingen opnieuw op te starten. Er is duidelijk geen tekort aan middelen. Als Nike en Adidas de sponsorcontracten op het niveau van 2012 gehouden hadden, zouden ze genoeg geld bespaard hebben om leefbare lonen te garanderen voor de werknemers in hun belangrijkste productielanden China, Vietnam, Indonesië en Cambodja gedurende een volledig jaar.

Wat moet je hierover dan denken? We kunnen allemaal gerust het WK volgen en voor ons team supporteren. Maar het is wellicht beter de sportklerenreclames te laten passeren. Nike en Adidas hoef je heus niet te steunen, en misschien is zo een officiëel WK-shirt trui niet echt nodig. Als je echt sportkleren nodig hebt, koop dan liever iets duurzamers, bijvoorbeeld van Pure By Luce of Patagonia. Meer informatie vind je bij Rankabrand.

Leave a comment

All blog comments are checked prior to publishing
The cookie settings on this website are set to 'allow all cookies' to give you the very best experience. Please click Accept Cookies to continue to use the site.
You have successfully subscribed!