PostNL-gate: Zijn de kosten van free shipping te hoog?

0 comments

Een undercoverreportage van Het Laatste Nieuws gaf begin deze week een ontluisterende blik achter de schermen van PostNL, wat al snel leidde tot een inval van de sociale inspectie. Die stelde diverse problemen vast, van extreem hoge werkdruk en lage lonen, tot koeriers zonder rijbewijs en zelfs kinderarbeid. Dat de druk om de prijzen laag te houden - gratis levering, weet je wel - ook in ons land tot deze toestanden kan leiden, is niets minder dan verbijsterend.

Het is zo een beetje de standaard in webshopland: gratis levering en gratis retour. Het zijn niet mis te verstane verkoopsargumenten en de online winkel die ze aanbiedt, heeft doorgaans meteen een streepje voor bij de online shopper. De kleinere webshops proberen de grote spelers hierin te volgen. PostNL is op prijsvlak trouwens zeker een van de aantrekkelijkste partners.

 

"Het is zo een beetje de standaard in webshopland: gratis levering en gratis retour."

 

Ook bij Supergoods krijgen we vaak de vraag naar gratis levering en retour, en trouwens veel minder tot niet naar hoe onze logistieke partners werken. Uiteraard was tot enkele dagen geleden niet echt geweten hoe het eraan toe ging bij bedrijven als PostNL, maar het toont toch aan hoe vanzelfsprekend goedkope of gratis leveringen voor iedereen zijn. Het is zeker niet makkelijk om daar wat aan te doen. De grote online spelers gaan in deze zeer internationale markt niet zo snel van koers veranderen, ook niet na de schandalen van deze week. De klant verwacht nu eenmaal gratis en snel.

 

"Ook bij Supergoods krijgen we vaak de vraag naar gratis levering en retour, en trouwens veel minder tot niet naar hoe onze logistieke partners werken."

 

Of de overheid daar iets aan kan doen, is maar de vraag. In de media is de toon dat snelle leveringen duurder moeten zijn, en wordt gevraagd om meer sociale controle. Zeker is dat de snel gegroeide markt van koeriers echt meer regels nodig heeft. Als een business alleen maar kan draaien door mensen ondermaats te behandelen en situaties waarin kinderen ingezet worden, dan is er echt wat mis. Misschien moet de levering dan toch iets kosten. 

Bij Supergoods rekenen we onder bepaalde bedragen de verzending én zelfs de herbruikbare verpakking door. We vinden dat transparant, en bovendien bestaat gratis doorgaans eigenlijk niet. Iemand betaalt daarvoor. In het geval van PostNL onder meer de als moderne slaven behandelde koeriers. 

 

Als een business alleen maar kan draaien door mensen ondermaats te behandelen en situaties waarin kinderen ingezet worden, dan is er echt wat mis.

 

Bij Supergoods werken we voor de ophalingen van de pakketten met de Ecokoeriers, die ze met bakfietsen of elektrische wagens naar het depot van bPost brengen. bPost is onze vaste partner voor de verzendingen, onder meer omdat het de lokale speler is. Of die het nu zoveel beter doet dan PostNL, dat zullen we nog maar niet te hard roepen, al is het wel duidelijk dat bPost veel minder met onderaannemers werkt en dat zeker zorgt voor een pak minder mogelijkheid tot misbruik. In de koerierswereld heerst echter een harde concurrentiestrijd, dat is duidelijk, en dat heeft zeker geen goede invloed op de werkdruk. We willen bPost hierover zeker gaan bevragen.

Leave a comment

All blog comments are checked prior to publishing
The cookie settings on this website are set to 'allow all cookies' to give you the very best experience. Please click Accept Cookies to continue to use the site.
You have successfully subscribed!